Jangan Sepi

Mentari kian bergilir bulan...
Sang roda waktu tak letih berputar...
Berganti pagi menjadi siang...
Siang menysuri hari menjemput senja...
Rona jingga mendekap,
Dan hilang dalam malam~

Aku...
Sendiri sepi nan sunyi
Ingin berucap namun ku rasa kelu
Ingin menangis namun tak berdasar
Ingin tersenyum namun suka tlah hilang...

Aku...
Hampa terhampar kini
Senyap ku dengar deru angin
Gelap ku pandang bintang-bintang
Semua dalam diam...

Aku...
Menunduk dan menyudut
Mencari segala yang pergi...

Di mana?
Malam-malam lalu yang temani aku
Angin-angin yang datang nyanyikan aku
Bintang-bintang tinggi yang terangkan aku...
Di mana?

Terbelenggu ku tanpa pelita
Itu ku rasa bagai dunia tinggalkan aku...

Hingga lelah mencari ku terpejam
Hingga peluh mencair ku terlelap...

Hingga kicauan embun berikan sentuhan lembut
Aku mengerjap,
Oh, aku bermimpi~

Semua, jangan lagi hilang
Jangan lagi lepas aku dalam sendiri
Biar aku ikut bersama dalam gempita...


Comments