Rama-Rama

Pas buka dasbor, kan ada bloglist dan postingan terbaru dari blog-blog yang kita follow tuh... Nah, ngeliat blognya Azizah Ananda, postingan terbaru judulnya "Analogi Kepak Rama-Rama". Bah, apaan tuh rama-rama? Yang saya tau sih kupu-kupu. Atau... nama si Adek Ganteng, Rama.

Karna kepo, akhirnya googling :D anak-anak jaman sekarang kan canggih, ya? Apa-apa tinggal googling, gak perlu repot bongkar ensiklopedi yang gak tipis ~

 Yow~ ini hasil googlingnya...
Ternyata...
Rama-rama (Bahasa Inggris: moth) merupakan sejenis serangga dalam pengkelasan dikelompokkan kepada order Lepidoptera, sama seperti kupu-kupu. Pembahagian susunan Lepidoptera kepada rama-rama dan kupu-kupu merupakan pembahagian popular, namun bukan merupakan pembahagian taksonomi saintifik.

Ramai orang keliru antara kupu-kupu dan rama-rama. Perbezaan fizikal utama ialah pada sesungutnya. Kebanyakan kupu-kupu mempunyai sesungut berfilamen yang langsing dan berbentuk belantan di hujungnya. Sesungut rama-rama pula lebih berbulu.
Perbezaan lain ialah rama-rama akan merentangkan sayapnya apabila berehat, sementara kupu-kupu sayapnya terlipat tegak di atas tubuh pada waktu berehat.
Kebanyakan kupu-kupu aktif pada siang hari dan oleh itu berwarna-warni, manakala rama-rama aktif pada malam hari dan tertarik kepada cahaya lampu.

 
 


Comments